top of page

Kristeligt Dagblad (DK) ”Blue” i sin grundtone en meget dansk udgivelse, der givetvis vil bringe glæde i mange hjem".

October 18, 2020

Peter Dürrfelt

I en blå stemning
Blue med Lars Hannibal m.fl. Our Recordings 8.226914.
Guitaristen, komponisten og produceren Lars Hannibal har sammen med Michala Petri på sit eget pladeselskab Our Recordings udgivet en cd med den korte titel ”Blue”. I noterne, der kun foreligger på engelsk, forklarer han baggrunden herfor. Titlen refererer til en sindstilstand, ”som jeg ofte tilstræber, når jeg skaber musik, en følelse, hvor tingene flyder roligt og frit i et lys, hvor både de udøvende og lytterne er åbne for at lade deres tanker gå på vandring.”
Den nye udgivelse er et familieforetagende i den forstand, at vi i en række numre ikke blot hører det kompetente musikalske makkerpar, Hannibal og Petri, men også deres to døtre, Agnete Hannibal Petri og hendes lillesøster Amalie Hannibal Petri. De er midt i 20’erne, og mens Agnete Hannibal Petri spiller cello, står Amalie Hannibal Petri for nogle sanglige udfoldelser, så det bliver en kvartet, der spiller/synger fint afstemt sammen.
Her er ikke tale om musik, der er omstyrtende eller flår og river i sjælen, men det har, som man vil forstå, heller ikke været hensigten. Tværtimod er her tale om, hvad man kunne kalde feel good-musik, endda med hele fem kvarters varighed. Desuden kan man opfatte skiven som ærkedansk eller nordisk. På en engelsksproget hjemmeside, ”The Cambridge Critique”, har pladen i hvert fald fremkaldt denne fornemmelse, for en kritiker, Anne Garvey, skriver, at ”Lars på sin guitar vil sende dig ind i det danske landskab, der var så elsket af landets mest berømte komponist”. Man kan være ret sikker på, at kritikeren fra Cambridge har haft Carl Nielsen i tankerne, selvom hun kalder ham ”Karl Neilson”. Og vist er ”Blue” i sin grundtone en meget dansk udgivelse, der givetvis vil bringe glæde i mange hjem. 19.10, Peter Dürrfelt

© 2024 by OUR Recordings

bottom of page