Kristeligt Dagblad (DK)Øst møder Vest: 5 stjerner ud af 6.

October 12, 2010

kultur@k.dk

Kristeligt Dagblad 13.oktober 2010, 1. sektion, side 6
Øst møder Vest: 5 stjerner ud af 6.
4 Chinese Recorder Concertos. Dirigent: Lan Shui. Sjællands Symfoniorkester, Solist: Michala Petri. OUR Recordings

Strukturerne i kinesernes musikalske tonesprog kan lyde fremmede i vestlige ører. Men når de indgår i en syntese med vestlig musik, som det er tilfældet med de fire koncerter på Michala Petris nye cd, er der tale om grænseoverskridende musik. Og det er - vil jeg gerne understrege - ikke svært at lytte til. Tværtimod. Men man begejstres over meget mere end Michala Petris hele vejen igennem fyldige, intelligente og ekvilibristisk sikre fløjtespil, for Sjællands Symfoniorkester under ledelse af Lan Shui, den kinesiske chefdirigent, spiller med en engageret direkthed og lidenskab i det gennemsigtige, innovative klangbillede. De fire koncerter kan deles op i to dele.
Tang Jianpings " Fei Ge" og Ma Shui-longs " Bambusfløjtekoncert" rummer begge et væld af iørefaldende melodier, herlig energi og varm, udtryksmættet lyd. Sidstnævnte er et fornemt møde mellem øst og vest, modelleret som det er over Liszts eller Francks cykliske form, men tydeligvis piloteret dybt nede i den kinesiske folkemusik. De to andre koncerter - Brigt Shengs " Flute Moon" og Chen Yis " The Ancient Chinese Beauty" - kræver lidt mere af lytteren.
" Flute Moon" henter sit klangbillede i vestlig modernisme a la Stravinskij med buldrende trommer, hidsige strygere og en mere empatisk, følsom fløjte. Men stadig med retningen intakt i denne syntese af østlig mystik og vestlig eksperimenteren.
Chen Yi er i sit værk inspireret af forskellige aspekter ved den kinesiske kultur og har derfor ladet satstitlerne lyde navne som Lerfigurerne, De gamle totems og Det dansende blæk. Det er cd'ens mindst vægtige komposition, men stadig et interessant udtryk for det store kinesiske riges musikalske rigdom. De fire koncerter blev i øvrigt indspillet i forlængelse af en koncert, som Petri, dirigent og orkester gav i april i år, som kastede 5 stjerner af sig her i avisen. Det gør denne cd også. Køb den endelig!.
kultur@k.dk

© 2024 by OUR Recordings

bottom of page