all reviews
currently showing records for:
Michala Petri, recorder
The Danish National Vocal Ensemble
The Nightingale
Great review on the Nightingale in american internet magazine PS Audio
PS Audio
07 March 2007
And here is another recording worth checking out: Michala Petri, recorder superstar, teamed with the Danish National Vocal Ensemble and conductor Stephen Layton (another Brit!) in four works composed especially for her. The result is The Nightingale from OUR Recordings, another multichannel must-have. Just listen to the first cut:



"My word! That's lovely!" These books went all over the world / and so in course of time / some of them reached the Emperor / there he sat in his golden chair reading: / "But the nightingale is really the best of all." (After Hans Christian Andersen)

The rich invention of The Nightingale (music by Ugis Praulins, b. 1957), based upon Andersen's beloved tale of the emperor and the nightingale, is matched—at least—by the other standout work on this SACD, 2 Scenes with Skylark, on texts by Gerard Manley Hopkins.



On ear and ear two noises too old to end . . . Left hand, off land, I hear the lark ascend, / His rash-fresh re-winded new-skeinèd score / In crisps of curl off wild winch whirl, and pour / And pelt music, till none's to spill nor spend.

Danish composer Peter Bruun (b. 1968) lists Duran Duran, Simple Minds, and Spandau Ballet among his first musical influences. Since completing conservatory training he's written in many genres, but he obviously keeps the audience in mind, easily melding pop-culture moments with sophisticated harmonies and counterpoint. In the second of the 2 Scenes, he mates the breathy, dark sound of Petri's tenor recorder with Hopkins' meditation on the finitude of human life:



Both [man and lark] sing sometimes the sweetest, sweetest spells, / Yet both droop deadly sometimes in their cells . . . / Not that the sweet-fowl, song-fowl, needs no rest / Why, hear him, hear him babble and drop down to his nest, / But his own nest, wild nest, no prison. / Man's spirit will be flesh-bound when found at best, / But uncumbered: meadow-down is not distressed / For a rainbow footing it nor he for his bónes rísen.
PS Audio

Petri og Hannibal brød muren
Lars Zachariassen, Fredericia Dagblad
01 November 2005
Humor og alvor i skøn forening. I godt fem kvarter tryllebandt Michala Petri og Lars Hannibal i aftes en stuvende fuld Hannerup kirke. Ja, så mange havde fundet vej, at rummets arkitektoniske pryd, den halvcirkel formede mur, blev brudt af klapstole, der måtte sættes op ekstra. Også oppe bag muren. Musikerne og ægtefolkene Petri og Hannibal er et tip-top begavet og samtidig dejligt uhøjtideligt par. Fliden og talentmassen er så mageløs, at vi i selve jantelovens Danmark ikke ville løfte så meget som et øjenbryn, hvis parret skulle få den ide, at ville sætte sig selv op på en piedestal. For der hører de hjemme. Men på intet tidspunkt under hele koncerten gav de udtryk for at have nok i sig selv. De delte rundhåndet ud af gaverne og gav os et løft, vi vil kunne trække på, helt indtil lyset kommer igen.

Afslappet nærvær De forløser musikken med integritet og loyalitet, som i sig selv gør blød. De træder begge tilbage for musikken, men optræder samtidigt med et både dybt koncentreret og afslappet nærvær præget af charme og varme. Musikken klingede af højtid. Det kommer den til, når den sættes i klang med et så funklende teknisk overskud som i aftes. Tilsammen nåede de to at sætte så mange toner an, som der er stjerner på himlen. Michala Petri ophævede tyngdeloven med sine fløjter. Vi svævede afsted med lysets hastighed, eller vi drev for vinden som et dun fra et af dyrene i de mange tonelandskaber, som fløjterne skabte for vort indre.

Æstetisk I de fleste af de programsatte værker stod æstetikken i højsædet. Skønheden som sandhed og overbevisende kraft. Med Petris svimlende virtuositet og krystalklare høreblik for alt, hvad der rørte sig i musikken, var det en smal sag for os som modtagere, at lade os fange ind af musikken. Og hendes fortælling blev understøttet på det fornemmeste af Hannibal på henholdsvis lut og guitar.

Dansk præg Hans fortolkning af Segovias' transkription af Albeniz' Asturias var nok mere præget af et dansk end et fyrigt sydlandsk temperament. Men det forhindrede ikke farverne i at eksplodere, som de skulle og flænge solens indædte flimren. Tonerne klingede frit fra guitarens klangkasse, og stykket blev spillet så virtuost, at detaljens myldren kunne fungere som dynamo i et musikalsk drama. Ideeen med at bryde programmet og sætte Michala Petris eget arrangement af variationer over Mads Doss ind efter Asturias var god. På den måde undgik den mere lavmælte guitar at skulle optræde lige efter fløjtens lidt skarpere tonefokus. Og også - viste det sig -at komme efter Petris totalt afvæbnende opvisning i alle tænkelige eller snarere utænkelige kuriøsiteter og effektfulde virkemidler på blokfløjten. Og selvfølgelig: Uden bare så meget som skyggen af en misser. Bachs Air blev spillet dårende dejligt på fløjten uden en eneste drop i vejrtrækningen og dermed i klangen i ydertonerne, og de fem miniaturer af Grieg stod både faste og fulde af karakter. Nu skulle koncerten slutte, men publikum ville ikke give sig. Det ville høre mere, og fik det. To ekstranumre af hvilken Asger Lund Christiansens visuelt herligt stimulerende stykke om vipstjerten ikke gjorde mindst lykke.
Lars Zachariassen, Fredericia Dagblad

Schier unglaubliche Virtuosität
Augsburger Allegemeine
21 March 2005
Michala Petri und Lars Hannibal spielten bei den Sommerkonzerten im Kongregationssaal

Einen Höhepunkt des diesjährigen Konzerterlebens in Neuburg an der Donau setzte Michala Petri mit ihrem Partner Lars Hannibal, Musik won Barock bis in die Gegenwart interpretierten die beiden auf Blockflöte und Gitarre mit hohem Einfühlungsvermögen und schier unglaublich scheinender Virtuosität. Das kammermusikalische Glanzlicht der Sommerkonzerte zwischen Donau und Altmühl begeisterte das Publikum im komplett ausverkauften Kongregationssaal über die Massen.

Schon mit den ersten Tönen zieht Herzensruhe ein. Michala Petri spielt die Altflöte mit derart beseeltem Ansatz, dass alle Hektik alltäflicher Sorge unmittelbar heiterer Gelassenheit weicht. Mit staunenswerter Virtiosität und sanftestem Gefühl intoniert sie Johann Sebastian Bachs Sonate für Altblockflöte und Basso Continuo nach BWV 1033.

Lars Hannibal brilliert an der Laute wie nach der Pause an der Gitarre mit empathischer Zuordnung und idealer Kongruenz der Begleitung. Michala Petri ist hörbar keine Jüngerin der streng genommenen historischen Aufführung. Ihre Flöte strömt nur so von samtener Emotionalität, die in weiträumig gebundener Phraisierung eine hohes Mass an Wärme und sinnlicher Klangschönheit vermittelt. Blockflöte und Gitarre:die beiden wohl am meisten verbreiteten Instrumente, erstere ausserhalb des Kontextes historischer Aufführungspraxis meist nur gewürdigt alt "pädagogisch wertvolles, leicht erlernbares Schulinstrument" für Kinder und Jungendliche, wie die Instrumentenkunde zu vermelden weiss.

Weit gefehlt: Michala Petris Vortrag von Corellis "La Follia" in der von Corelli selbst publizierten Flötenfassung straft solche Naivität Lügen. Die 24 Variationen schöpfen kompositorische, technische und emotionale Möglichkeiten bis zur Neige aus. Michala Petri und Lars Hannibal widmen sich ihnen mit hingebungsvollem Blick auf die Schönheit einer Perle, die von allen Seiten betrachtet schimmert in unerschöpflichem Glanz.

Zuvor schon hatte die Flötistin Bachs Cello Suite Nr. 1 in einer transkribtierten Flötenfassung in einen neuen solistischen instrumentalen Kontext gestellt, der wohl bekannten Satzfolge ganz neue klangliche Aspekte abgewonnen. Dabei mögen die Gelehrten streiten, ob Bach so wiel emotionale Hingabe verträgt. Zum Hören im Hier und Jetzt kann diese Frage wohlgemut bejaht werden.

TartinisTeufeltriller-Sonate lässt wiederum die Virtuosität von Petri in den Vordergrund treten. Der Kontrast von Traum und Teufelsritt im 3. Satz wird unterstrichen durch den Wechsel von Alt- und Sopranflöte und wirbelt nur so in rasanter Fingerfertigkeit. Das sind freilich Kabinettstückchen, mit denen frau glänzen kann. Bei Petri jedoch kommt nie der Eindruck auf, die Virtuosität sei zur Schau gestellte Artistik. Es geht ihr spürbar darum, dem eher sparsamen Timbre der Flöte und ihrer scheinbaren Simplizität möglichst viel Ausdrucksmöglichkeiten abzugewinnen.

Das gelingt in einen erstaunlichen Klangspektrum um so differenzierter, je selbstverständlicher auch die anspruchsvollsten Passagen bewältiigt werden. Nicht einmal Glissandi oder schwierigste schromatische Läufe scheinen Mühe zu bereiten. Die zweite Konzerthälfte wechselt zwischen facettenreich funkelnden Glanzstücken wie Mauro Giulianis Gran Duette Concertante aus der fast blockflötenlosen Zeit um den Beginn des 10. Jahrhunderts, temperamentvollen Impressionen in den Zigeunerweisen von Pablo De Sarasate oder den Tangos von Astor Piazzolla und schwelgerischer Melodiosität in Jules Massenets Meditation aus der Oper Thäis und der eingängigen Fantasie Norwègienne von Edouard Lalo. Fast zu schön um wahr zu sein.
Augsburger Allegemeine

Michala Petri, recorder
Lars Hannibal, guitar & archlute
Air
FINE American Record Guide on Petri-Hannibal Duo
American Record Guide
29 January 1998
Michala Petri is one of the finest instrumentalists making recordings today. This is her second recording with Lars Hannibal, who proves to be as flexible and multi-faceted a musician as she. They present the music (all in transcriptions by Petri and Hannibal except for the Faurè, which is by Laurindo Almeida) in an interesting manner: the three Gymnopedies by Satie are separated and spread around, offering a bit of lyrical repose and relief from Petri's dazzling virtuosity. Every record that Petri makes seems to be better than the last, and the piece that I am currently hearing on one of her recordings always seems to be my favourite. I play this recording over and over again, and am still awed by her musicianship and virtuosity. The transcriptions are excellent. Petri makes Tartini's Devil's Trill Sonata sound like it was written for the recorder, translating breathtaking violin virtuosity into breathtaking recorder virtuosity. Just to add variety to the riches, Petri uses different recorders for each of the Grieg pieces, and Hannibal uses an archlute for his excellent continuo in the Bach and the Tartini. When life is difficult it is nice to know that I can always listen to Michala Petri and feel renewed strength and optimism.

FINE American Record Guide
American Record Guide
  OUR Recordings
Esromgade 15, opg.1 3.floor, room 1315
2200 Copenhagen N
Denmark
Tel: +45 4015 05 77
E-mail: hannibal@michalapetri.com
QUICK LINKS
NEWS
RELEASES
PROJECTS
COLLABORATORS
CONCERT SCHEDULE
REVIEWS
GALLERIES
  PROFILE

CONTACT

MICHALA PETRI'S WEBSITE
LARS HANNIBAL'S WEBSITE

 

 
   

Home | Contact | Copyright OUR Recordings 2002 - 2019. All rights reserved. | Michala Petri's Official Website | Lars Hannibal's Official Website